Meny

Martin Hedberg

Martin Hedberg arbetar med berättelser och vetenskap för att utveckla företags och samhällets visioner, innovationer och investeringar för ökad hållbarhet, klimatnytta och välfärd.

Hur skapar man engagemang för CSR frågor?

– Vi behöver kombinera fakta med värderingar och känslor. De riktigt intresserade läser vetenskapliga fakta, men för att få till en förändring behöver vi skapa känslor hos människor, och för det behöver vi bra berättelser. I en biosalong skapas både känslor och berättelser.

 

Hur tycker du att företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor? 

– Man märker att företag har blivit mer aktiva och att de vill skapa mer hållbara affärssystem. För att lyckas med det måste man utgå från vad vetenskapen säger och hur vi tar oss an de oundvikliga förändringarna. I dag finns det till exempel investerare som börjar med att fråga sina entreprenörer hur de vill göra världen bättre innan de ber dem beskriva hur de skall tjäna pengar på sin affärsidé. I förändringsarbeten måste ledningen ge anställda mandat att tänka utanför ramarna. Förändringarna kommer både uppifrån och nerifrån, och det handlar inte bara om att ta ansvar; ur en strategisk synvinkel handlar det om att göra bra affärer i framtiden.

 

Vad kan man vänta sig av din föreläsning på bio?
– Jag brukar diskutera strategier, teknik, värderingar, omställning och olika lösningar som finns eller behöver utvecklas för att skapa ett hållbarhetstänk. Jag beskriver det senaste vetenskapliga läget och vi sätter det i perspektiv till vad vi gör och hur vi förhåller oss till klimat, energi, FN:s hållbarhetsmål, företagets vardag och strategier med mera. Hur anpassar vi oss och vad kan vi göra för att skapa en bättre framtid?

 

Hur är du som föreläsare?

– Jag är en nörd när det kommer till klimat och kommunikation. När jag ser andra föreläsare, live eller i media, så tittar jag lika mycket på hur de presenterar som vad de pratar om. Det finns alltid något man kan lära sig. Ämnet är engagerande och det märks nog på mig som föreläsare!

 

Kan du berätta lite om ditt klimatengagemang? 

– Mitt intresse har funnits sedan jag var liten och växte upp under olje- och energikrisen på 70-talet. Jag utbildade mig till meteorolog och jobbade med det inom Flygvapnet och därefter på Sveriges Television. När min dåvarande kollega John Pohlman skulle gå i pension 2002 började vi tillsammans att föreläsa om klimatfrågor. Sedan dess har jag i stort sett jobbat med klimatfrågor hela tiden. Jag kommunicerar vad klimatförändringar innebär och hur företag kan anpassa sig och jobba därefter. Jag har också varit med och grundat en kapitalförvaltare som investerar i cat bonds, en försäkring mot naturkatastrofer och arbetar med ansvarsfulla investeringar. Men det handlar inte bara om teknologi och ekonomi, minst lika viktigt är värderingar och andra mjuka frågor. Jag jobbar mot företag och organisationer men jag har också föreläst om klimatfrågor i grundskolor och på universitet.

 

Är meteorologer alltid så här insatta i klimatfrågor?

– De flesta meteorologer har nog något specialintresse vid sidan om vädret eller jobbet. Det kan vara meteorologi anpassat för någon specifik sport, historiska händelser, statistik eller olika metoder att göra prognoser. Sedan har vi en stor grupp meteorologer som forskar kring väder och klimat. Mitt intresse kretsar kring klimatförändringar, extremväder och hur det påverkar samhället. Vi är ett gäng meteorologer som har ett extra stort intresse för klimatfrågor, men jag är den enda svenska meteorologen som har deltagit i Al Gores Climate Reality Project.

 

Varför rekommenderar du kombinationen föreläsning/samtal med film?

– Med hjälp av föreläsning och samtal så kan vi sätta filmen i perspektiv av var kunden är idag och har för egna visioner för framtiden. En del av problemen som belyses i filmen behöver anpassas till svenska förhållanden och i vissa fall har vi både andra problem och möjligheter än vad som framkommer i filmen. Och i alla händelser så är filmen inte det slutgiltiga målet utan ett avstamp inför utveckling av såväl samhällsdebatt som strategier och målsättningar.

 

Varför ska man visa just En obekväm uppföljare?

– Al Gore vill verkligen få till en förändring och vill få folk att förstå att man behöver engagera sig för att kunna påverka beslutsfattare och framtiden. Filmens budskap går hand i hand med vad jag vill poängtera. Vi i Sverige kan agera som föregångsland, för om vi med våra förutsättningar inte kan göra rätt, hur ska då andra kunna det? Och varför skulle vi missa alla möjligheter som uppstår? Genom att leva mer hållbart som individ kan du vara en föregångare och förebild för familj, släkt och vänner. Som företag vinner du dels förtroende hos engagerade och medvetna medarbetare, dels affärspotential.

 

Hur skiljer sig föreläsningen åt med en filmvisning?

– Först inleder jag med att ge en bakgrund till Al Gores engagemang i klimatfrågor, varför den första filmen blev till och vilken inverkan den haft. Därefter presenterar jag den nya filmen och hur den skiljer sig från föregångaren. Al Gore föreläser fortfarande, men mycket är annorlunda. Han sätter sig in i klimatfrågor på nya sätt – reser runt och träffar forskare, politiker och människor som drabbas av väderextremer. Han är med i klimatförhandlingar och vi får följa honom när han debatterar för att människor ska samarbeta och engagera sig. Efter filmen diskuterar vi, utifrån företagets önskemål och perspektiv, vad vi tillsammans kan göra för att bidra till en bättre framtid.

 

Boka en föreläsning med Martin Hedberg under ditt företagsevent på bio, pris från 21 500 kr i kombination med en filmvisning kvällstid.

Dela

”Vi behöver skapa bra berättelser om klimatfrågor”

- Martin Hedberg, chefsmeteorolog och en av grundarna till bolagen SWC Vädercentralen och Entropics.

CSR - Hållbarhet

CSR - Corporate Social Responsibility

Fokusera på ditt företags hållbarhets- och CSR arbete med en föreläsning på bio.

Pris från 21 500 kr Läs mer

En obekväm uppföljare

Sätt miljön på agendan med Al Gores miljödokumentär En obekväm uppföljare.

Biopremiär: 2017-11-17
Mer om filmen

Prisuppskattning

Fyll i vår bokningsförfrågan och få en prisbild direkt.